Vilvoorde zet zich op de kaart als toeristische bestemming

Gepubliceerd op donderdag 23 mei 2024 14 u.
Wist je dat Vilvoorde de snelst groeiende stad in Vlaanderen is? De laatste jaren waait er dan ook een frisse wind door onze stad die gekenmerkt wordt door het bruisende karakter met de nodige urban vibes.

Deze metamorfose hebben de Vilvoordenaren te danken aan de positionering van de stad, waar Visit Vilvoorde sinds 2022 aan werkt. Zo’n twee jaar geleden werden de toeristische troeven van de stad vastgelegd na een intensief proces met verschillende partners. Hiertoe behoren enkele culturele trekpleisters, zoals het Tuchthuis of William Tyndale, maar ook heel wat bruisende evenementen zoals het Waterfeest, Fiesta Rociera, de Jaarmarkt en Horst Arts & Music Festival. Vanaf vandaag staat dit verrassende toeristische aanbod samengebundeld op de nieuwe website van Visit Vilvoorde.

Visit Vilvoorde lanceert nieuwe website

De afgelopen twee jaren zette stad Vilvoorde al sterk in op haar toeristische branding, met onder meer een nieuwe huisstijl, Visit Vilvoorde. Daarnaast werd er hard gewerkt aan de uitbreiding en het in kaart brengen van het diverse, toeristische aanbod. Dit verrassende aanbod zit voortaan samengebundeld op de nieuwe website: visit.vilvoorde.be, voorzien van een inspirerende homepagevideo, verhalen van Vilvoordenaren, meer info over het DNA van de stad en heel wat tips om jouw tripje naar Vilvoorde te plannen.

“We zijn fier om een gloednieuwe website te kunnen voorstellen waarin het volledige toeristische aanbod en potentieel van onze stad tot uiting komt”, zegt Tine Paredis, schepen voor duurzaamheid, toerisme, woonbeleid en digitalisering. “De afgelopen jaren hebben we hard gewerkt om het DNA van onze stad tastbaar en zichtbaar te maken, zowel voor bezoekers als voor onze eigen inwoners, die uiteindelijk onze eerste ambassadeurs zijn. We hopen dan ook dat we de komende jaren meer bezoekers kunnen aantrekken vanuit het hele land en hen kunnen verrassen met ons gevarieerd toeristisch aanbod. We beseffen dat we niet altijd de meest voor de hand liggende bestemming zijn, maar we zijn een stad waar er altijd wel iets te beleven valt, een stad vol goeie vibes, zeg maar."

Ontdek de Vilvoordse Vibes

Dat Vilvoorde zich een bestemming met een uniek karakter mag noemen, bewijzen de negen vibes die samen het DNA van de stad vormen. Superdivers, vernieuwend, verrassend en cultureel rijk zijn maar een paar elementen die hierbij terugkomen. Door op de website te filteren op de verschillende vibes, komen bezoekers terecht bij locaties en activiteiten die helemaal aansluiten bij hun wensen. Zo kunnen gasten zich culinair in de watten laten leggen met picknickmanden die via de deelnemende handelaars verkocht worden en gevuld zijn met lokaal lekkers, of via een Augmented Reality Project het Tuchthuis op een originele manier bezoeken zonder dat ze het gebouw ook effectief moeten betreden. Daarnaast zijn er gegidste wandelingen of fietstochten die de talrijke streetart en Vilvoordse hotspots met mekaar verbinden.

"De nieuwe website wordt een bijzonder handige tool voor wie puur op zoek is naar de Vilvoordse vibes!”, aldus Didier Cortois, schepen voor economie en wijkcontracten. “Deze site staat louter in dienst van toerisme en wordt dus het perfecte platform om Vilvoordenaars, en vooral bezoekers, op regelmatige basis kennis te laten maken met onze winkels en culinaire troeven."

Met ‘plan je bezoek’ wil Vilvoorde jouw dagtrip of weekendje weg zo vlot mogelijk laten verlopen. Zo kan je de nodige informatie terugvinden met betrekking tot de bereikbaarheid van Vilvoorde, ongeacht of je met het openbaar vervoer, de auto, fiets of waterbus komt. Voor gasten die liever alles uitgestippeld zien, heeft Visit Vilvoorde zelfs enkele kant en klare dagschema’s uitgewerkt, gevuld met tips voor activiteiten en eetadresjes. Ook gezellige tours met gids boeken kan voortaan via de website.

De nieuwe website kadert tot slot binnen de digitalisering en beschikbaarheid van toeristische info over de stad. Zo werden eerder al regionale social mediacampagnes met influencers en bloggers opgezet, maar ook persreizen met Belgische media en werd er een nieuw toeristisch magazine gecreëerd, met inbreng van lokale handelaren en toeristische aanbieders. Wegens beperkte capaciteit was het in de afgelopen jaren niet altijd mogelijk om het toeristisch infopunt fysiek te bemannen, maar dankzij de lancering van de nieuwe website wordt de bereikbaarheid ook op dat vlak opnieuw versterkt.

Meer info via: http://visit.vilvoorde.be.