In het verlengde van het Broekplein in Vilvoorde bouwde De Vlaamse Waterweg nv in samenwerking met de stad Vilvoorde en het Agentschap Natuur & Bos een nieuwe voetgangers- en fietsersbrug over het Zeekanaal Brussel Schelde. De brug verbindt het domein van Drie Fonteinen op de linkeroever met de toekomstige woonwijk Vier Fonteinen op de rechteroever.
Naam voor de brug
De inwoners van Vilvoorde hebben gekozen voor de naam Salangaanbrug.
We kregen meer dan 150 voorstellen voor een naam, waaruit het college van burgemeester en schepenen een selectie maakte. Alle namen werden ingediend door inwoners van Vilvoorde. Tot en met 30 september kon je stemmen op jouw favoriete naam uit deze shortlist.
Dit was de shortlist van 3 namen:
- Salangaanbrug: de salangaan is een soort gierzwaluw. Jaarlijks kan je ze vanaf april zien vliegen boven Vilvoorde, wanneer ze terugkomen van hun overwintering. De naam is een verwijzing naar de overleden Frederik Vanclooster (1998-2020), inwoner van Vilvoorde. Zijn totemnaam bij Scouts en Gidsen Vilvoorde was vermakende salangaan.
- Tweeleeuwenbrug: een verwijzing naar twee beelden van leeuwen in blauwe hardsteen die momenteel in het park Drie Fonteinen aan de speeltuin staan. Oorspronkelijk liep er een lange dreef naar het verdwenen kasteel De Drie Fonteinen. Aan de hoofdingang (waar momenteel DPG Media zich bevindt) verwelkomden deze twee leeuwen de bezoekers van het park en het kasteel.
- Pjeirebrug: komt van het lokale dialect voor paard. Vilvoordenaren staan bekend als pjeirefretters ('paardeneters'). Paardenvlees is vandaag een lokale specialiteit. De historische oorsprong komt van de paarden die vroeger de boten langs het Zeekanaal Brussel-Schelde trokken. Paarden die niet meer konden werken, werden geslacht en belandden op het bord van de Vilvoordenaar.
Kader
De brug kadert in de uitbouw van recreatief netwerk Van basiliek tot basiliek; een recreatieve verbinding door het groen die de basiliek Onze-Lieve-Vrouw van Troost in Vilvoorde verbindt met de Sint-Servaas basiliek in Grimbergen. De brug zal bovendien deel uitmaken van de fietssnelweg FR0; de wenslijn Ringroute Brussel.
Totaalproject
Een gespecialiseerd aannemer bouwt een beweegbare brug van ongeveer 115 meter van het type dubbele basculebrug. Zowel een lift als een trap met fietsgoot zullen toegang geven tot de nieuwe brug. In gesloten toestand is een vaargabarit van 50 x 9,10 meter verzekerd. In gesloten stand is de doorvaarthoogte ongelimiteerd.
Nog enkele cijfers:
- Hoofdoverspanning van 63 meter.
- Totale lengte van 115 meter.
- Nuttige breedte voor voetgangers en fietsers is 4 meter.
- Hoogte van de brug in gesloten stand: 13 meter.
- Hoogte brug in geopende stand: 40 meter.
- De twee brugklappen wegen elk zon 140 ton.
Naast de brug voorziet het project ook in de vernieuwing van ongeveer 100 meter kaaimuur en de aanleg van een parkje op linkeroever. De aanleg van het Broekplein zal in een latere fase gebeuren.
Aannemer
Een consortium van Artes Roegiers – Artes Depret – Constructiewerkhuizen De Meyer – Ney & Partnerts staat in voor het ontwerp, de bouw en het onderhoud van de brug.
Hinder en minderhindermaatregelen
Tijdens de werken zal het jaagpad op beide oevers niet toegankelijk zijn. Op rechteroever kunnen fietsers omrijden via een tijdelijke omleiding.
Op linkeroever is de Brusselsesteenweg momenteel onderbroken door werken van De Werkvennootschap. Meer informatie vind je op: https://www.werkenaandering.be/nl/werken-aan/fietsinfrastructuur/f23-kanaalroute-noord#het-project.
Partners
De Vlaamse Waterweg nv werkt voor de uitvoering nauw samen met de Stad Vilvoorde en Natuur & Bos van de Vlaamse overheid. Beide partners delen ook in de kosten. De kostprijs van de brug bedraagt ongeveer 10 miljoen euro.
De Vlaamse Waterweg nv stemt ook af met De Werkvennootschap en met Matexi. De Werkvennootschap is bouwheer voor de heraanleg van de Brusselsesteenweg en de bijhorende fietsostrade F23 (Kanaalroute Noord). Matexi voert het stadsvernieuwingsproject Vier Fonteinen uit op rechteroever.