Ambitie voor een veilig, welvarend, duurzaam, leefbaar en inclusief Vilvoorde.
Vilvoorde is een stad in beweging. Met haar jonge en groeiende bevolking, haar rijke industriële verleden en een vernieuwde visie op stedelijke ontwikkeling, staat de stad op de drempel van een nieuw tijdperk. De keuze is duidelijk. Vilvoorde moet de toekomst ambitieuzer aanpakken. Het potentieel dat onze stad met haar ligging, aantrekkelijkheid voor investeerders en haar jonge en talentrijke bevolking heeft, moet meer benut worden. Deze beleidsnota zet de strategische richtingen en beleidsvoorstellen uiteen voor een veilige, welvarende, duurzame, leefbare en inclusieve stad, waarin elke inwoner kan bijdragen aan en genieten van de groei. Onze prioriteit is het creëren van een stad waarin levenskwaliteit en kansen voor iedereen centraal staan.
Veilig Vilvoorde: samen voor een veilige stad
Vilvoorde staat voor uitdagingen op het gebied van veiligheid en overlast. Burgers ervaren irritatie en gevaar door hufter- en patsergedrag, asociaal gedrag en agressie ten opzichte van bijvoorbeeld vrouwen en meisjes, foutparkeren, agressief rijgedrag en sluikstorten in het centrum van onze stad, de stationsbuurt en onze wijken. Daarnaast zorgen de nabijheid van Brussel en de impact van grootstedelijke criminaliteit voor verhoogde veiligheidsrisicos waartoe ons veiligheidsapparaat niet altijd uitgerust is.
Beleidsdoelstellingen
- Veiligheid van burgers garanderen door het kordaat aanpakken van overlast en criminaliteit.
- Strengere handhaving van overlastbeleid en verkeersovertredingen via alle mogelijkheden die de GAS-wetgeving en technologie ons bieden.
- Gerichte maatregelen tegen drugshandel, diefstallen en geweldpleging.
- Versterken van politiediensten om een effectieve handhaving van de veiligheid te waarborgen.
- Betere samenwerking met preventie, gemeenschapswachten, sociale inspectie, federale politie, FOD Financiën,… , om interdisciplinair te kunnen optreden.
- Iedereen, burgers, bedrijven en verenigingen, meer betrekken en responsabiliseren bij de veiligheid in onze stad.
Uitvoeringsstrategieën
- We versnellen de aanwerving en opleiding van eigen GAS-ambtenaren, waardoor overtreders over het ganse grondgebied, snel en efficiënt kunnen worden bestraft.
- Overlastbeheer ook door technologie: we versterken het cameratoezicht in overlastgevoelige gebieden en gebruiken mobiele cameras om sluikstorten en verkeersoverlast te registreren.
- Veiligheid in samenwerking met Brussel: het beleid tegen Brusselse criminaliteit wordt aangescherpt door samenwerking met de Brusselse veiligheidsdiensten en de federale politie, inclusief uitwisseling van gegevens en gezamenlijke interventies in grensgebieden.
- Investeren in politiecapaciteit en middelen: De stad gaat gericht investeren in de capaciteit en middelen van de lokale politie om de toegenomen vraag naar veiligheid en handhaving te ondersteunen. Dit omvat:
- Aantrekken van nieuwe politiemedewerkers: er worden extra politiemedewerkers aangeworven zodat het bestaande kader volledig bezet is. Daarna kan er gekeken worden naar het aanwerven van extra mensen, met specifieke expertise in stedelijke criminaliteit. Prioritair wordt er een beleid uitgerold om meer Vilvoordse jongeren te laten kiezen voor de politie en veiligheidsdiensten in eigen stad en regio. Indien de federale regering geen randpremie invoert, kijken we met buurzones wat er zelf aan verloning kan gebeuren.
- Investeren in opleiding en specialisatie: de lokale politie van Vilvoorde wordt verder gespecialiseerd in het aanpakken van drugsgerelateerde criminaliteit, geweldpleging en overlast. Speciale trainingen worden aangeboden voor interventies in situaties met een hoog risico en voor het gebruik van nieuwe technologieën.
- Verbetering van uitrusting en technologie: de politiemensen worden uitgerust met moderne hulpmiddelen, betere communicatiesystemen en nieuwe patrouillewagens, waaronder elektrische voertuigen om de ecologische voetafdruk van de politie te verminderen, maar die ook minder hoorbaar zijn voor wie de wet overtreedt.
- Focus op jongeren: we introduceren een meldpunt waar jongeren terecht kunnen in geval van pestgedrag, zowel fysiek als digitaal. In scholen voorzien we preventieprogrammas en opvoedingsondersteuning. We dichten de kloof tussen het politiekorps en de jongeren door hen meer informeel in contact te brengen en door het netwerk van jongerenwerkers, met respect voor hun rol, met politie te laten samenwerken.
- We investeren in wijkgerichte politie. naast interventieploegen moet de Vilvoordenaar opnieuw meer blauw zien op plekken waar er nood aan is. Ook de fietsbrigade wordt in ere hersteld.
- De dienst preventie wordt meer betrokken in het integraal veiligheidsbeleid, de ogen en oren op het terrein van de gemeenschapswachten én hun meldingen moeten meer tot actie leiden van politie, maar ook van andere stadsdiensten én Incovo. We zetten ook verder in op de BINs.
- Daarnaast willen we ook werken aan het gevoel van onveiligheid. Zo zullen we op korte termijn kijken naar openbare verlichting en de inrichting van het openbaar domein.
Ondernemend Vilvoorde: ruimte voor groei en ondernemen
Vilvoorde kent veel potentieel om te ondernemen, maar men loopt tegen enkele fysieke en regelgevende beperkingen aan. Het startersbeleid biedt perspectief, maar voor duurzame groei is langdurige ondersteuning en fysieke ruimte essentieel. We betrekken de ondernemersraad systematisch bij het nemen van beslissingen die hen aanbelangen.
Beleidsdoelstellingen
- Langdurige ondersteuning voor startende ondernemers, met een focus op de creatieve sector en innovatieve technologie.
- Ruimte bieden voor groei door nieuwe economische zones verder te helpen ontwikkelen op oude industriële gebieden.
- Bureaucratische lasten verminderen voor ondernemers op stedelijk vlak.
- Bestrijden actief de leegstand van handelspanden en commerciële ruimten.
- Actiever betrekken van ondernemers bij het stedelijk beleid inzake ondernemen.
Uitvoeringsstrategieën
- Versterking Start.Huis: we onderzoeken hoe we het succesvolle startersprogramma kunnen versterken en verlengen, met financiële steun vanuit de stad indien nodig. Dit omvat een ondersteuningsplan voor de eerste vijf jaar van een onderneming, met coaching, netwerkvorming en subsidies. Het Start.Huis kan ook dé plek worden waar mini-ondernemingen van de Vilvoordse secundaire scholen, een plek vinden.
- Ontwikkeling van nieuwe economische zones: identificeren én promoten van locaties waar ondernemingen zich kunnen vestigen, met een focus op industrie en creatieve sectoren. We gaan in actieve dialoog met de eigenaars van grote sites zoals de CAT site en de Renaultfabriek, maar ook met Cargovil om bedrijvigheid en ondernemen op die sites beter te ondersteunen en nieuwe ontwikkelingen te faciliteren.
- Eenvoudiger maken van regelgeving: Een taskforce van lokale ondernemers en stadsambtenaren wordt opgericht om knelpunten in de bureaucratie te identificeren en oplossingen te bieden. Doel is om het stedelijk deel van vergunningstrajecten met 20% te verkorten tegen 2026.
- We behouden de huidige leegstandsheffingen die de afgelopen jaren gevoelig opgetrokken werden.
- Met het parkeerbedrijf wordt er nagegaan hoe vanuit het parkeerregime impulsen kunnen gegeven worden om meer mensen naar het centrum te trekken.
- Voor grote evenementen wordt nauwer samengewerkt met lokale ondernemers en er wordt er nagegaan of er naar duurtijd extra ruimte moet komen (Carnaval, Jaarmarkt, Kermis,…).
- Lokaal ondernemen steunen, begint bij de stad zelf. Er wordt – met respect voor de wetgeving over openbare aanbestedingen – maximaal beroep gedaan op lokale ondernemingen voor goederen en diensten die de stad zelf nodig heeft.
- Het gebruik van de talen is vrij in de commerciële wereld, maar het beeld dat gegeven wordt door veel andere talen te communiceren op vitrines of in advertenties, botst met
het belang van het Nederlands als verbindende factor in onze stad. Dit wordt actiever
opgenomen met betrokken handelaars. Aan deze anderstalige handelaars worden ook de mogelijkheden meegegeven die er bestaan inzake inburgering en NT2. In de contacten met anderstalige handelaars zal de stad op een enthousiasmerende manier het gebruik van het Nederlands en oefenkansen Nederlands promoten.
Duurzaam Vilvoorde: voor een klimaatbestendige toekomst
De klimaatcrisis vraagt om dringende actie. Ook op stedelijk vlak. Vilvoorde zet al stappen op het gebied van duurzaamheid, maar er is nog veel werk te doen. Het doel is het reduceren van CO²-uitstoot conform het burgemeestersconvenant (versus referentiejaar 2011), en de stad moet daarnaast weerbaarder worden tegen extreme weersomstandigheden.
Beleidsdoelstellingen
- De CO²-uitstoot door de stadsgebouwen en -voertuigen moet met 40% gereduceerd zijn tegen 2030 in lijn met de Europese richtlijnen. Inwoners en bedrijven ondersteunen om ook hun deel van de opdracht te doen.
- Verduurzaming van de stad door vergroening van infrastructuur en ontharding.
- Tegengaan van energiearmoede via innovatieve energieoplossingen en isoleren van sociale woningen.
Uitvoeringsstrategieën
- Energiedelen en warmtenetten: samen met private partners en hogere overheden wordt onderzocht of dit in Vilvoorde levensvatbaar is. Dit helpt niet alleen bij de reductie van CO², maar zou ook energiearmoede kunnen bestrijden door betaalbare energie te leveren aan kwetsbare groepen
- Vergroening van de infrastructuur:
- Bestaande infrastructuur zoals speelplaatsen van scholen en een aantal pleinen in onze stad, worden onthard en vergroend.
- Alle toekomstige infrastructuurprojecten worden volgens het principe van ontharding uitgevoerd. Dit betekent meer groen en minder verharding, wat zorgt voor meer waterinfiltratie ter voorkoming van overstromingen.
- Ondersteuning bedrijven en inwoners: bedrijven en inwoners worden actief ondersteund bij het voldoen aan de Europese milieunormen, met subsidies voor energiebesparende maatregelen en strikte handhaving van milieuregels.
- De stad ontrolt een heus tegelwip-plan om zo in elke straat van de stad, inwoners en bedrijven de kans te geven een stuk van het openbaar domein groener te maken.
- De stad scant alle mogelijke subsidiekanalen om op die manier te kunnen blijven investeren in deze doelstellingen.
Divers Vilvoorde: een inclusieve stad
Vilvoorde is een van de meest diverse steden in Vlaanderen, wat kansen biedt maar ook uitdagingen met zich meebrengt op het gebied van integratie, inburgering en samenleven. Dit voor de nieuwkomers, maar ook voor de ontvangende samenleving. De nieuwe bestuursploeg vindt het zeer belangrijk dat we in Vilvoorde in de toekomst niet langer naast, maar wel met elkaar leven.
Beleidsdoelstellingen
- Nederlands is de taal van de verbinding tussen burgers onderling en naar stadsdiensten, scholen, werkgevers en verenigingen. Elke Vilvoordenaar kent voldoende Nederlands om met elkaar te kunnen communiceren.
- Vilvoorde neemt haar rol in het inburgeren van nieuwkomers actiever in handen.
- Versterken van sociale cohesie door open communicatie en duidelijke regels.
- Veiligheid en acceptatie van wie je bent. Geslacht, seksuele voorkeur, religie, leeftijd, overtuiging of afkomst mag er niet toe doen. In Vilvoorde mag je zijn wie je bent.
- Tegengaan van polarisatie door het bevorderen van een inclusieve samenleving en respect voor alle grondwaarden van onze democratie en grondwet.
Uitvoeringsstrategieën
- Samen met partners als het agentschap Integratie en Inburgering, vzw De Rand, de provincie, Vilvoordse verenigingen, scholen in het leerplichtonderwijs en inrichters van lessen Nederlands als tweede taal, komt er een actief beleid om anderstaligen toe te leiden naar cursussen NT2, maar breder dan dat ook naar inburgeringstrajecten.
- Inwoners, verenigingen en werkgevers worden gestimuleerd om oefenkansen Nederlands in te richten of eraan mee te werken.
- Het feest van de Vlaamse gemeenschap wordt in Vilvoorde actief ingevuld als een volksfeest én als een inclusief feest. Het moet een dag zijn waar gefeest wordt en aan cultuur gedaan wordt, maar wij willen verder gaan. Voor ons wordt het ook de jaarlijkse dag om nieuwkomers die hun inburgeringsattest behalen hen dat plechtig te overhandigen. Daarnaast kunnen die dag ook Vilvoordenaars die de Belgische nationaliteit verwerven en andere Vilvoordenaars die het verdienen in de bloemetjes gezet worden. Buddies, leerkrachten, vrijwilligers en betrokken personeelsleden worden zeker mee uitgenodigd.
- Diversiteitsbeleid met duidelijke communicatie: er komt een sensibiliseringscampagne om wederzijds begrip en respect tussen verschillende gemeenschappen te bevorderen. We organiseren evenementen waar burgers met elkaar kunnen eten, drinken en in gesprek gaan over gedeelde waarden en verwachtingen. Maar ook de stad moet inclusiever. Er moet meer diversiteit zichtbaar worden in het personeelskader van de stad, het zorgbedrijf, politie, scholen en brandweer. Publieke diensten moeten herkenbaar zijn voor alle burgers.
- Veilige ruimte voor iedereen in onze stad: de publieke ruimte in onze stad moet veilig zijn zodat iedereen zich vrij kan bewegen en uiten, ongeacht geslacht, seksuele voorkeur, religie, leeftijd, overtuiging of afkomst. Om preventief te kunnen werken, maar ook om inbreuken te kunnen opvolgen en te kunnen ingrijpen, komt er op de stadsapp een mogelijkheid om vertrouwelijk melding te doen van discriminatie.
- Jongeren en integratie: jongeren krijgen een actieve rol in het integratiebeleid, met mentorschappen en intergenerationele programmas die bruggen slaan tussen verschillende groepen. Stadsdiensten gaan in actieve dialoog met onze jeugd, zodat er meer wederzijds begrip ontstaat.
- We zijn fier op wie we zijn: Europeanen, Belgen, Vlamingen, Vlaams-Brabanders en Vilvoordenaars en laten dat ook zien aan de officiële gebouwen van onze stad. De Europese, Belgische, Vlaamse, Vlaams-Brabantse en Vilvoordse vlaggen zullen er symbolisch een plek krijgen.
Slim Vilvoorde: kwaliteitsvol onderwijs voor ieder kind
Een sterke onderwijskwaliteit is de basis voor de toekomst van Vilvoorde. De Vilvoordse scholen spelen een cruciale rol in de ontwikkeling van jonge generaties. De kloof tussen het aantal mensen dat naar het hoger onderwijs gaat in Vlaanderen en het percentage in onze stad, is al flink verkleind, maar dit moet verder gedicht worden. Spijbelen en voortijdig schoolverlaten worden actief aangepakt.
Beleidsdoelstellingen
- Sterk onderwijs door te investeren in infrastructuur, personeel en onderwijsinnovatie, binnen het eigen stedelijk als inrichtende macht, via flankerend onderwijs naar de scholen van het GO! en het KOV.
- Vilvoordse kinderen kunnen maximaal in eigen stad naar school gaan.
- Het belang van het Nederlands voor de toekomst van onze kinderen wordt verder onderlijnd door oa:
- taalbadklassen verder uit te rollen,
- brugfiguren nog meer in te zetten als brug tussen school, ouders en leerlingen en
- de taalbeleidsondersteuning naar scholen die er nood aan hebben wordt volgehouden.
- Meer aandacht voor digitale geletterdheid.
- Jongeren die een arbeidsgerichte opleiding volgen, vinden makkelijker stageplaatsen in eigen stad en vinden na hun studies en opleiding meer de weg naar duurzaam werk in eigen regio.
Uitvoeringsstrategieën
- Renovatie en uitbreiding van eigen scholen en ondersteuning van alle netten op vlak van lobbywerk, omgevingsvergunningen en tijdelijke bezettingen van het openbaar domein. Onze doelstelling is om in 2030 een volledig gemoderniseerde onderwijsinfrastructuur te hebben.
- Actieplan Nederlands: taallessen voor ouders op school van de kinderen, zomerscholen voor alle leeftijdsgroepen, taalbadklassen, samenwerking met CTNO, Vlaams Agentschap Integratie en Inburgering, vzw De Rand,… .
- Brede school wordt verder uitgebreid en wordt ook verbonden met de nieuwe organisatie van buitenschoolse opvang.
- De mogelijkheden van het nieuwe inschrijvingsdecreet, namelijk voorrang voor kinderen uit eigen stad, worden in samenspraak met de andere netten, geïmplementeerd in het aanmeldingssysteem.
- Er wordt actief op zoek gegaan naar extra middelen om een duurzaam flankerend onderwijsbeleid verder uit te bouwen: brugfiguren, taalbadklassen, taalbeleidsondersteuning, brede school, zomerscholen, fietsexamen, studieplekken, spijbelpreventie, bevorderen van stages bij lokale overheid en plaatselijk economisch weefsel: het zijn maatregelen die alle leerlingen in onze stad ten goede komen.
- Sportinfrastructuur en polyvalente zalen van scholen openstellen voor alle erkende verenigingen. Alle scholen zijn een integraal onderdeel van hun buurt.
- Studieplekken, niet alleen in examenperiodes, worden meer ingericht zodat Vilvoordse jongeren die krap behuisd zijn, zich meer kunnen focussen op hun studiewerk.
- We maken actief gebruik van de mogelijkheden die de Vlaamse overheid ons geeft om ouders te informeren en te responsabiliseren over het belang van het Nederlands voor de schoolloopbaan van hun kinderen.
Sociaal Vilvoorde: een eerlijke en verantwoordelijke stad
De vraag naar sociale voorzieningen blijft groot, maar de stad moet waken over de draagkracht van haar sociale stelsel. Tegelijkertijd moet misbruik van sociale voorzieningen, ook in de sociale huisvesting, worden aangepakt. De aanpak van armoede en achterstelling vertrekt vanuit een emancipatorische visie. We helpen mensen die in miserie zitten tijdelijk met financiële ondersteuning en ontwikkelen nadien een toekomsttraject waar beroepsgerichte opleidingen en zelfredzaamheid centraal in staan. Voor nieuwkomers en anderstaligen slaan we actief de brug naar inburgering en lessen Nederlands.
Beleidsdoelstellingen
- Ondersteunen van kwetsbare groepen en ze begeleiden naar een situatie waar ze niet langer beroep moeten doen op hulp van OCMW, Sociaal huis of VDAB
- Strikte aanpak van misbruik van sociale voorzieningen, ook in de sociale huisvesting.
- Regierol actief opnemen naar betaalbare kinderopvang en huisvesting.
- Eenzaamheid erkennen als acuut maatschappelijk probleem en beleid rond ontwikkelen.
- Het netwerk van lokale dienstencentra wordt uitgebreid.
Uitvoeringsstrategieën
- Balans in sociale hulp: Vilvoorde richt zich op het ondersteunen van mensen die dit nodig hebben, maar stelt duidelijke grenzen aan misbruik en cliëntelisme. Dit wordt bereikt door een versterkte controle op sociale voorzieningen en waar van toepassing een strikte handhaving van integratieverplichtingen. Daarnaast krijgen mensen die steun
vragen een persoonlijk groeicontract met focus op
beroepsgerichte opleidingen en hulp met administratieve rompslomp en voor anderstaligen en inburgeraars met eveneens focus op NT2 en inburgering. Zelfstandigheid en emancipatie is het einddoel. - Uitbreiden van betaalbare kinderopvang: de stad zorgt vanuit haar regierol voor impulsen die het verhogen van de capaciteit van kinderopvangplaatsen faciliteert, zodat ouders makkelijker werk en gezin kunnen combineren. Een bijzondere doelgroep in deze zijn alleenstaande ouders. Tevens gaat de stad actief met werkgevers kijken waar er ook in bedrijfscontext naar meer kinderopvang kan gewerkt worden.
- Er komt een actieplan eenzaamheid. Naast maatregelen die de stad kan implementeren, zoeken we actief naar partners in horeca, verenigingsleven, immo-sector en non-profit om zo eenzaamheid actief tegen te gaan en het maatschappelijk taboe in onze stad actief te bestrijden.
- Volgende legislatuur wordt er opnieuw een lokaal dienstencentrum opgestart in de wijk Koningslo.
- We maken gebruik van de wettelijke mogelijkheden om bij de toewijzing van sociale woningen voorrang te geven aan wie een sterke lokale binding met de stad heeft.
Mobiliteit: knopen ontwarren, verkeersveiligheid bevorderen.
Mobiliteit leidde de afgelopen jaren vaak tot hoogoplopende debatten. Inwoners voelden zich vaak gepasseerd, verkeersveiligheid werd niet altijd en overal als prioritair ervaren en bepaalde maatregelen bleken te weinig doordacht. De stad moet meer overleg plegen, naar creatieve oplossingen zoeken en vanuit het stop-principe voetgangers en fietsers in nog veiligere omstandigheden zich laten verplaatsen van thuis naar school, werk of vrije tijd. Waar het openbaar vervoer versterkt moet worden, gaat de stad actief overleg plegen met de Vlaamse overheid.
Beleidsdoelstellingen
- Contraproductieve maatregelen uit het verleden worden zo spoedig mogelijk bijgesteld.
- Experten, stadsadministratie, bestuur, verkeerspolitie, inwoners en ondernemers, gaan wijk per wijk aan de slag met data, vaststellingen, ongevallencijfers, kennis van wijkbewoners en lokale zelfstandigen,… om tot werkbare en succesvolle oplossingen te komen. Proef- en testfases worden daarbij actief ingezet. Tellingen en camerabeelden worden ondersteunend gebruikt.
- Parkeren moet wijk per wijk bekeken worden. Buurtparkings, waar mogelijk, voor bewoners zijn daarbij prioriteit. We kijken daarvoor niet alleen naar de stad, maar ook naar private of publieke partners die een overschot aan parkeerplaatsen hebben op bepaalde momenten van de dag of het jaar.
- Verkeersveiligheid is de eerste toetssteen van het mobiliteitsbeleid.
Uitvoeringsstrategieën
- Zones 30 zijn ideaal voor schoolomgevingen, in de buurt van kinderdagverblijven en sport-, jeugd- of culturele infrastructuur en op plaatsen van zeer dichte bebouwing. Ze zullen daartoe worden beperkt. Er komt een duidelijke signalisatie, verkeersremmende maatregelen én er zal systematisch meer op gecontroleerd worden.
- Ook in zones 50 en 70 worden intenser gecontroleerd.
- De ontbrekende stukken fietspad op de veilige schoolroutes worden aangelegd en goed onderhouden.
- Technologie zoals ANPR-cameras, vast of mobiel wordt gebruikt om sluipverkeer tegen te gaan of om betere controle te organiseren van zwaar vervoer op plaatsen waar dit verboden is.
- Er wordt onderzocht of decibelflitsers ook in Vilvoorde kunnen geïnstalleerd worden.
Het openbaar domein opwaarderen en proper houden.
Investeringen in parken, bossen en speeltuinen, worden breed geapprecieerd in onze stad. Er zijn echter nog lacunes: de voet- en fietspaden in sommigen straten zijn in slechte toestand. Er is een inhaaloperatie bezig maar die kan nog worden opgedreven. In elke wijk dienen de slechtste voetpaden te worden aangepakt en steken we op vlak van groenonderhoud en aanpak van zwerfvuil een tandje bij. In wijken waar er nog extra groen kan komen, zet de stad zelf of met private grondeigenaars verder stappen. Ook in nieuwe stukken van de stad, wordt het openbaar domein kwalitatief, groen en duurzaam aangepakt.
Beleidsdoelstellingen
- In 2030 zijn in elke wijk de slechtste straten aangepakt op vlak van voetpaden
- Werken door aannemers van nutsbedrijven worden beter opgevolgd, boetes worden gebruikt als stok achter de deur
- Zwerfvuil én sluikstorten worden snel opgeruimd, vervuilers worden hard aangepakt
- Samenwerking met afvalintercommunale Incovo, de stadsdiensten én de vrijwilligers wordt nog meer opgevoerd
- De lacunes in het veilige fiets/school/routenetwerk worden aangepakt
- Extra groene zones voorzien in de wijken
Uitvoeringsstrategieën
- Door eigen metingen en betere analyse van meldingen, worden de slechtste straten, fietspaden en voetpaden per wijk vlug geïdentificeerd en in planning voor verbetering opgenomen. Hierover wordt transparant naar de inwoners gecommuniceerd.
- De stad stelt een werfopvolger aan en treedt actief op indien het openbaar domein niet in de oorspronkelijke staat wordt achtergelaten door aannemers en nutsmaatschappijen.
- Cameras worden nog actiever ingezet om sluikstorters op te sporen.
- Een betere afstemming met AWV op het vlak van opruimen van sluikstorten op de gewestwegen op Vilvoords grondgebied.
- Betere samenwerking met de politie op vlak van netheid, zo wordt onderzocht of politie in anonieme voertuigen of in burger meer kan worden ingezet.
- We investeren in modern materiaal en een betere bezetting van de Vilvoordse groendienst.
Wonen in Vilvoorde: renoveren, verbouwen en bouwen voor de toekomst
Vilvoorde is een stad in volle groei en zet onder andere via grote stadsvernieuwingsprojecten in op een uitgebreid en divers woonaanbod. De bevolkingsdichtheid van Vilvoorde is al hoger dan in Mechelen en Leuven en zal omwille van de projecten die al in de steigers staan nog toenemen. Daarom hebben we extra oog voor de leefbaarheid van onze stad voor de Vilvoordenaar. De bevolkingstoename moet draagbaar blijven voor onze gemeenschap en diensten.
Diversiteit in woonvormen speelt een belangrijke rol in een stad. Het biedt verschillende generaties en inkomensgroepen toegang tot betaalbare en duurzame woonmogelijkheden.
De woningkwaliteit van het huuraanbod in onze stad is absolute prioriteit en wordt via gerichte kwaliteitscontroles gehandhaafd. Ook wie geen woning kan kopen of dat niet wenst, moet immers terecht kunnen op een kwalitatieve huurmarkt.
Het Energiepunt Vilvoorde is een uniek loket dat ondersteuning biedt bij renovaties. De aanpak is erop gericht om kwetsbare bewoners te bereiken en deze de ondersteuning te bieden die nodig is om een kwaliteitsvolle renovatie te realiseren.
Beleidsdoelstellingen
- Meer sociale woningen zijn gerenoveerd.
- Het Energiepunt blijft inzetten op renovatiebegeleidingen.
- Verhoging van de woningkwaliteit op de huurmarkt.
- Inzetten op meer SVK-woningen.
- Aangepaste verordening kwaliteitsvol wonen.
Uitvoeringsstrategieën
- Er komen nieuwe bouwblokrenovaties zodat ook noodkopers de kans krijgen om te renoveren.
- We herwerken de centrumpremie en voeren een renovatiepremie die in de hele stad geldt. Deze premie houdt rekening met het inkomen van de aanvragers.
- We breiden het verplicht conformiteitsattest gericht verder uit naar de alleroudste woningen om niet kwalitatieve huurwoningen en huisjesmelkerij tegen te gaan.
- De woonmaatschappij en de stad werken aan een campagne om SVK-woningen beter in de markt te zetten.
- We willen inzetten op kwalitatieve sociale woningen. Het verder renoveren van het patrimonium is prioritair.
- De projectlast betaalbaar wonen zorgt ervoor dat projectontwikkelaars worden gestimuleerd in te zetten op betaalbaar en sociaal wonen.
- Verschillende woonvormen worden afgetoetst in een verordening kwaliteitsvol en betaalbaar wonen.
- We sluiten een woonconvenant af met bouwpromotoren om wonen in eigen streek te bevorderen. Zo krijgen Vilvoordse jongeren meer kansen om in eigen stad een eigen plek te verwerven.
De financiën van Vilvoorde: het bestuur beheert de centen als een goede huisvader
De afgelopen jaren investeerde Vilvoorde fors in onder andere schoolgebouwen, sportinfrastructuur en in wegen en speelpleinen. Ze deed dit zonder de extra middelen die een erkenning als centrumstad zou opleveren. Hiervoor werd er minder geld geleend dan in veel vergelijkbare gemeenten en steden. Dat deed de schuldgraad gevoelig dalen. We waken er over dat dit zo blijft. De nood aan investeringen blijft hoog. De extra middelen van de nieuwe Vlaamse regering zijn welkom en zullen minutieus moeten worden ingezet. We blijven streven naar een erkenning als centrumstad in tussentijd streven we ernaar om maximaal bovenlokaal budget naar onze stad te halen. We streven ernaar om de komende jaren om niet boven onze stand te leven en efficiënt te werken. Als dit kan, zal de fiscale druk naar de werkende bevolking in onze stad, herbekeken worden.
Beleidsdoelstellingen
- De stadsfinanciën worden goed beheerd en er worden geen risicos genomen.
- De bovenlokale middelen worden maximaal opgevolgd en naar onze stad gehaald.
Uitvoeringsstrategieën
- Elke actie van de stad wordt bij de begrotingsopmaak elk jaar bekeken vanuit principe van noodzakelijkheid en resultaat.
- Elk lid van het schepencollege en managementteam, waakt over financiële haalbaarheid en goed beheer.
- Er wordt een medewerker aangeworven of vrijgesteld die provinciale, Vlaamse, federale en Europese subsidiekanalen opvolgt en die met bevoegde diensten aan de slag gaat om projecten in te dienen.
- Er wordt samengewerkt met steden in vergelijkbare situaties om onze positie in het gemeentefonds te verbeteren.
- Er wordt juridisch onderzocht of het plafond dat ingeschreven staat in het reglement van de belasting op economische bedrijvigheid kan afgeschaft worden.
Vrije tijd in Vilvoorde: verenigingen en stad - een uniek bondgenootschap
Het belang van vrije tijd en een bloeiend verenigingsleven kan moeilijk overschat worden voor een stad als Vilvoorde. De instroom van nieuwe leden in de bestaande verenigingen en het ontstaan van nieuwe verenigingen moet gestimuleerd en ondersteund worden. We merken dat verenigingen het moeilijk hebben om nog geëngageerde mensen te vinden die zich willen inzetten. Ook daar moet de stad aandacht aan schenken. Elke Vilvoordenaar moet zich, georganiseerd of niet, sportief of cultureel kunnen ontplooien en elke jongere die graag met leeftijdsgenoten in het unieke Vlaamse jeugdwerk actief wil zijn, moet dat kunnen. Een sterk verenigingsleven draagt bij tot de vorming van een hechte gemeenschap en daar bovenop geeft het nieuwkomers oefenkansen voor het Nederlands.
Beleidsdoelstellingen
- Meer Vilvoordenaars zijn actief op vlak van sport, jeugd of cultuur. Individueel of in groep, georganiseerd of vrij.
- De subsidiereglementen zijn gemoderniseerd
- De vrijetijdsinfrastructuur is verder vergroot en gemoderniseerd
- Bestaande infrastructuur in onderwijs of private markt, wordt waar mogelijk meer ontsloten.
Uitvoeringsstrategieën
- De meest urgente dossiers van vrijetijdsinfrastructuur in Vilvoorde zijn het stedelijk zwembad en sporthal, de sportsite van 4 Fonteinen, de Tobitsite en het dossier inzake de Topsportschool/Volleybal Vlaanderen. De mogelijkheden van investeringen met Sport.Vlaanderen, buurgemeenten, Vilvoordse verenigingen of private partners worden actief onderzocht en de dossiers worden onderbouwd met degelijke studies.
- Op vlak van cultuur willen we dat de ganse stad bruist. Streetart, optredens en evenementen moeten in alle wijken georganiseerd kunnen worden. Zowel door de stad, verenigingen als private partners zoals Asiat. Wat betreft het cc Bolwerk willen we meer ruimte voor Vilvoords talent en bekijken we een gedifferentieerde prijssetting voor Vilvoordenaars en niet-Vilvoordenaars zoals dat reeds ingevoerd is in het zwembad.
- Het stadsbestuur gaat op basis van de aanbevelingen van de bestelde onafhankelijke audit en met de adviesraden, de administratie en experten uit de Vlaamse overheid aan de slag om de reglementen te moderniseren. Focus ligt op de instroom van nieuwe leden, samenwerking met andere verenigingen en onderwijs en op het correct gebruik van de stedelijke middelen.
- De stad zorgt dat er een medewerker is die zich specifiek kan bezighouden met de erkende verenigingen. Zijn of haar takenpakket kan heel breed gaan: begeleiding in subsidiebeheer, aantrekken van sponsors, linken leggen naar lokale ondernemers vorming en training, ondersteuning bij communicatie, infrastructuurbeheer… . Dit met als doel de verenigingen te verlichten op administratief vlak en nieuwe wegen te doen inslaan.
- Er wordt met de drie onderwijsnetten gekeken om de bestaande polyvalente ruimten en turnzalen verder te ontsluiten via de stad, waar mogelijk investeren we bij nieuwbouw onderwijs mee in vrijetijdsinfrastructuur.
- De bibliotheek krijgt bijzondere aandacht in kader van samenwerking met scholen, laaggeletterdheid van Vilvoordenaars én met de taalpromotie van het Nederlands.
- We erkennen de noden van jongeren en verenigingen om een polyvalente en kwalitatieve ruimte waar op een laagdrempelige manier activiteiten (o.a. fuiven) kunnen georganiseerd worden met speciale aandacht voor minimale geluidsoverlast.
Politiek Vilvoorde: we herwinnen het vertrouwen van onze inwoners
Met minder dan 6 op 10 kiezers die op zondag 13/10 naar de stembus trokken, mogen alle Vilvoordse politieke partijen dit signaal niet negeren. De politiek moet het vertrouwen met haar inwoners herstellen. Dat kan het door een sterk bestuur uit te rollen, maar ook door de manier waarop ze aan politiek doet.
Beleidsdoelstellingen
- In 2030 gaan er terug meer Vilvoordenaars naar de stembus
- Jonge en nieuwe inwoners meer betrekken bij de gemeentepolitiek
- Meerderheid en oppositie werken meer samen in functie van grote dossiers
- Betrokkenheid van buurtbewoners bij werken in de buurt wordt vergroot
- Kloof tussen gemeenschappen en generaties wordt verkleind
- Verenigingsleven en adviesraden worden actiever betrokken
- Vanuit het bestuur zorgen we ervoor dat de troeven en successen van onze stad breed kenbaar gemaakt worden.
- Integriteit komt hoog op de agenda van het schepencollege, gemeenteraad en het managementteam van de stad.
Uitvoeringsstrategieën
- De stad communiceert meer op maat van haar inwoners. Naast de klassieke kanalen van bewonersbrieven, bewonersvergaderingen, de stadskrant en de stadsapp, wordt daar meer intensief sociale media voor gebruikt. Ook de digitale borden worden intensiever gebruikt. Tot slot investeren we in nieuwe stadsbranding en communicatiekanalen.
- De gemeenteraad en de gemeenteraadscommissies zijn altijd al open vergaderingen geweest, we promoten deze ook meer als toegangspoort om de lokale politiek te leren kennen. Om debatten meer gefocust te krijgen zal er met de fracties en de voorzitter van de gemeenteraad gekeken worden hoe spreektijd beter kan geregeld worden én het spel van vraag en antwoord meer concreet kan.
- De werking van de gemeenteraad wordt tweemaal per jaar door de fractieleiders en de voorzitter van de gemeenteraad geëvalueerd en bijgestuurd indien nodig.
- In de werking van het schepencollege waken we erover voldoende aandacht te schenken aan alle acht wijken.
- Het basisonderwijs wordt actief uitgenodigd om kennis te maken met stadhuis en gemeentelijk beleid, met onze secundaire scholen wordt er gekeken naar jaarlijkse debatten over stadsbeleid op de scholen én op maat van leerlingen van de derde graad.
- De burgemeester en schepenen gaan actief de dialoog aan met alle geloofsgemeenschappen en levensbeschouwingen. Niemand mag zich in onze stad tweederangsburger voelen. De stad zal in nauw overleg met de provinciale en Vlaamse overheid het erkennen van geloofsgemeenschappen tot een goed einde te brengen. Vilvoorde heeft belang bij erkende geloofsgemeenschappen.
- Wijkcontracten worden behouden, maar de betrokkenheid en het peilen van de behoeften van wijkbewoners, wordt onderzocht om dit te versterken. Digitale bevraging over de voorstellen wordt georganiseerd.
- We gaan op zoek naar stimuli om te verbreden en nieuwe mensen aan te trekken in ons verenigingsleven. De subsidiereglementen zullen daar in overleg met de adviesraden toe worden aangepast. Adviesraden worden jaarlijks op de verenigde commissie van de gemeenteraad uitgenodigd om met de gemeenteraad in dialoog te gaan. Burgers die geen lid zijn van een vereniging, maar wel expertise hebben op het terrein van internationale samenwerking, mobiliteit, omgeving, jeugd, sport of cultuur, worden aangespoord om lid te worden van de adviesraden.
- Specialisten integriteit worden aangezocht om gepaste trainingen te geven aan politiek en administratie. De deontologische code wordt aangevuld en geactualiseerd. Dit wordt bewust bij de start van de nieuwe legislatuur gepland.
Conclusie
Vilvoorde staat aan het begin van een ambitieuze en uitdagende periode. Door te investeren in veiligheid, duurzaamheid, ondernemerschap, het openbaar domein, onderwijs, sociale cohesie en het bestuur zelf, bouwen we aan een stad waar iedereen zich thuis kan voelen en waarin economische groei hand in hand gaat met levenskwaliteit. Deze beleidsnota vormt de routekaart voor de komende zes jaar en legt de basis voor een veilig, welvarend, duurzaam, leefbaar en inclusief Vilvoorde. Het zal de basis vormen voor een ambitieus meerjarenplan 2026-2031 dat de meerderheid in nauw overleg met de administratie zal opstellen in de loop van 2025.
Vilvoorde, 25 oktober 2024
Namens Open Vld, CD&V en N-VA: Tine Paredis, Geert Bruynseels, Sammy Mahdi, Jo De Ro, Jan Anciaux en Jeroen Bergers