Attest van leven

ATTEST VAN LEVEN AANVRAGEN

Het levensbewijs of attest van leven is een document waarmee je kan aantonen dat je nog in leven bent.

Dit document word je soms gevraagd door pensioendiensten, verzekeringsinstellingen, ziekenfondsen, financiële instellingen, openbare besturen, een notaris, een advocaat, de rechtbank, de ambassade of het consulaat. Zo hoef je je bij deze personen of instellingen niet persoonlijk aan te bieden om aan te tonen dat je nog leeft.

Voorwaarden

De volgende partijen kunnen het attest met betrekking tot jezelf aanvragen:

  • jezelf,
  • jouw wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder of voogd),
  • bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat,
  • derden (bv. publieke of private instellingen) als de afgifte ervan voorgeschreven is door of krachtens de wet,
  • een derde persoon op voorwaarde dat die in het bezit is van een volmacht en de identiteitskaart van de aanvrager.

Procedure

Naargelang je situatie kan je het attest van leven aanvragen aan:

  • de dienst Burgerzaken,
  • de ambassade of het consulaat van het land waar je verblijft.

Als je beschikt over een elektronische identiteitskaart, dan kan je het attest van leven ook raadplegen, downloaden en afdrukken via 'Mijn Dossier', de online toepassing van het Rijksregister.

Anderen kunnen het attest enkel aan het loket aanvragen.

Wat meebrengen

Als je het attest zelf ophaalt:

  • je eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.

Als je het attest voor iemand anders aanvraagt:

  • een volmacht van de betrokkene en zijn of haar identiteitskaart
  • je eigen identiteitskaart.